service&co. Undervisning som utvecklar dig

Undervisning som utvecklar dig

5 Annorlunda veckor

”Att gå i skolan” är ofta en fras som relateras till gamla, utslitna böcker och tråkiga lärare – det är dags att glömma den bilden nu! Service & Co. erbjuder en annorlunda och ny syn på de traditionella turismutbildningar och vår utbildning präglas av att vi sätter eleverna i centrum. Det är DIG det handlar om och det är DU som ska lämna Service & Co. som en del av branschens elit.

En typisk dag på reseledarskolan

Undervisningen sker mellan kl.09.00 till kl.13.00. Efter kl.13.00 är det siesta fram till kl. 15.00. Under siestan hinner du kanske få lite sol vid poolkanten eller ta dig ett svalkande dopp. Efter kl.15.00 drar vi igång undervisningen igen och håller på fram till kl.19.00 när det är dags för middag. Så här är det varje dag- självklart med inbyggda pauser.

Programmet är spännande och omväxlande med föreläsningar, grupparbeten, individuella uppgifter och rollspel. Dessutom bjuder vi på roliga inslag som intressanta föredrag eller underhållning vid ett flertal tillfällen. Undervisningen håller högt tempo, där fokus ligger mer på det praktiska än på det teoretiska. Service & Co´s guidutbildning avspeglar resebranschen och därför ska du gå igenom alla de uppgifter som en reseledare kan tänkas arbeta med. Däribland ingår att lära sig allt ifrån mikrofonteknik till hur man håller i ett bra välkomstmöte och kör en utflykt.

Utöver detta är det fokus på service i praxis med rollspel och grupparbeten. Du kommer därför också att vara på scenen som aktivitetsguide och underhålla gästerna som barn guide. Kort och gott är skolan en produkt av den livsstilen som du lever som guide. Du kommer att ha en massa människor runt omkring dig och nya uppgifter varje dag.

    I denna översikt får du en inblick i vad du kommer att lära dig nere på skolan:

  • Aktivitets- och animationslära
  • Första hjälpen - grundkurs
  • Jobbfunktioner som reseledare
  • Cabaret och scenteknik
  • Konstruktiv feedback
  • Kreativitet, flexibilitet och nytänkning
  • Kroppsspråk
  • Kulturlära och anpassning utomlands
  • Luftfart
  • Människo - och personlighetskunskap
  • Presentationsteknik
  • Säljteknik
  • Serviceteknik
  • Servicesituationer
  • Teamwork
  • Vilja, positivitet och vinnarmentalitet

Det är inte två dagar som är lika varandra... och på grund av att du hela tiden är i gång så känns det som om tiden går extra fort. Många tidigare elever säger inte bara att det var den bästa, utan också de snabbaste, fem veckorna i deras liv.

DISC-profil

DiSC-personprofil används av över 100.000 i Skandinavien och i mer än 50 olika länder. Profilen ger en självinsikt och en insikt i andras beteende och ökar medvetenheten om egna och andras motivationsfaktorer.
Den beskriver styrkor och svagheter i vårt beteende i relation till andra och i förhållande till de uppgifter och utmaningar vi utsätts för. Den ger råd till vilka omgivningar vi har behov av och vilket beteende vi kan utveckla. Hos Service & Co. använder vi DiSC profilen som ett verktyg i förbindelse med vår undervisning i försäljning, ledning, team utveckling, service och personlig utveckling. DiSC profilen är också användbar när du efter reseledarskolan ska söka arbete. Eftersom profilen används världen över, vill de flesta HR-avdelningar i resebranschen uppskatta att du kan visa upp din profil. DiSC-personprofil är inkluderat i priset för ditt skoluppehåll.

Som elev på Service & Co´s reseledarutbildning ska man också visa instruktörerna vad man lärt sig under skolan och därför ska man göra slutprov. Det är två skriftliga, tre muntliga och ett praktiskt. I de två skriftliga
proven kan det komma frågor på allt som du som elev blivit undervisad i under skolans gång och de tre muntliga proven är följande:

  • Transfer
  • Välkomstmöte
  • Utflykt i buss

Det praktiska provet är i Första Hjälpen.

Prov

Utöver undervisningen skall du också till examen i det som du har lärt dig under utbildningen. Två är skriftliga, tre är muntliga och en är praktisk. De två skriftliga handlar om det materialet som du har undervisats i. De tre andra muntliga proven är:

  • Transfer (Hämta och lämna gästerna på flygplatsen)
  • Välkomstmöte
  • Utflykt med gästerna

Det sista och praktiska examen är förstahjälpen.

Under alla prov kommer det att ges betyg, men hos Service & Co använder vi oss inte av den normala betygsskalan. Vi betygsätter däremot våra elever på en skala från 1-6 där 6 ges för speciellt välutförda uppgifter.