Service & Co.'s logo

– en upplevelse for livet!

ämnen och tentor

Ämnen och tentor

Undervisning som utvecklar dig!

Hos Service & Co. kan man glömma allt om dammiga skolböcker och tråkiga instruktörer. På våran guideutbildning ska du ställa in dig på att det blir kul att gå i skolan. Allt är annorlunda och nytt. Och under våra undervisningar är våran högsta prioritet att sätta eleverna i centrum. Det är dig det handlar om och det är du som kommer lämna Service & CO. som en av branschens bästa reseledare.

En typisk dag på reseledarskolan

Det är undervisning från kl. 09:00 till 13:00. Där efter är det ”siesta” fram till kl. 15:00 vilket är då undervisningen startar igen och fortsätter fram tills kl. 19:00. Så ser det ut varje dag, naturligtvis med inlagda pauser. Varje kväll bjuder på roliga inslag, föredrag eller underhållning. Guideutbildningen avspeglar resebranschen, så du ska igenom de samma uppgifter som när du får jobb som reseledare. Du ska bland annat prata i mikrofon, lära att hålla ett välkomstmöte och köra en utflykt.

Därutöver är det också fokus på praktisk service med rollspel och grupparbeten. Du kommer därför också att utveckla dig själv på en scen som en aktivitetsguide och underhålla gästerna som barguider gör. Kort och gott är skolan en produkt av den livsstilen du kommer att leva i som reseledare. Du kommer att ha massa människor runt omkring dig och nya uppgifter varje dag.

 

Här är ett litet utdrag av vad guideutbildningen innehåller:

Aktivitets- och animationslära

Hållbar turism

DiSC- profil – Certifierad

Enskild ämnesuppgift – Roskilde Handelsskola

Förstahjälpen – Certifierad

Jobbfunktioner som reseledare

Jobb och intervjuträning

Kabaré och scenteknik

Konflikthantering

Konstruktiv feedback

Kost och motion

Kreativitet, flexibilitet och nytänkande

Kroppsspråk

Kulturläran och anpassning till utlandet

Luftfart

Memo teknik

Människa och personlighets kunskap

Motivation och inställning

Nätverk

Presentationsteknik – På diplomnivå

Sälgsteknik

Serviceteknik – På diplomnivå

Servicesituationer

Skandinavisk språkträning

Teamwork

Transfer

Välkomstmöte

Utflyktsträning

Bryter vanor

Vilja, positivitet och vinnarmentalitet

Två dagar är aldrig sig lika och det är för att du hela tiden är i full gång, tiden kommer gå extra fort. Många tidiga elever säger att det inte bara var den bästa månaden i deras liv – utan också den snabbaste.
Utöver de många utmanande och spännande ämnen du går igenom på guideskolan så lägger vi också varje år tid på att ni ska göra en DiSC-profil.

Hos Service & CO. använder vi DiSC-profilen som ett verktyg i förbindning med våran undervisning i sälg, ledarskap, teamutveckling, service och personlig utveckling. DiSC-profilen är också nyttig när du efter guideskolan ska söka jobb. Då profilen används världen över vill de flesta HR-avdelningar i resebranschen uppskatta att du kan visa upp din profil.

DISC-profil

DiSC-personprofil används av över 100.000 i Skandinavien och i mer än 50 olika länder. Profilen ger en självinsikt och en insikt i andras beteende och ökar medvetenheten om egna och andras motivationsfaktorer.
Den beskriver styrkor och svagheter i vårt beteende i relation till andra och i förhållande till de uppgifter och utmaningar vi utsätts för. Den ger råd till vilka omgivningar vi har behov av och vilket beteende vi kan utveckla. Hos Service & Co. använder vi DiSC profilen som ett verktyg i förbindelse med vår undervisning i försäljning, ledning, team utveckling, service och personlig utveckling. DiSC profilen är också användbar när du efter reseledarskolan ska söka arbete. Eftersom profilen används världen över, vill de flesta HR-avdelningar i resebranschen uppskatta att du kan visa upp din profil. DiSC-personprofil är inkluderat i priset för ditt skoluppehåll.

Som elev på Service & Co´s reseledarutbildning ska man också visa instruktörerna vad man lärt sig under skolan och därför ska man göra slutprov. Det är två skriftliga, tre muntliga och ett praktiskt. I de två skriftliga
proven kan det komma frågor på allt som du som elev blivit undervisad i under skolans gång och de tre muntliga proven är följande:

  • Transfer
  • Välkomstmöte
  • Utflykt i buss

Det praktiska provet är i Första Hjälpen.

Examen

Nu tänker du säkert grön duk och svettiga händer.

Bara lugn, en examen på guideutbildningen är helt annorlunda än vad du har prövat förut. Vi testar dig i det praktiska saker du har lärt dig. Om du lider av examensångest så ska du heller inte vara orolig, vi hjälper dig att hantera ångesten och hos oss kan du heller inte dumpa på ett betyg. Det handlar om hur du är som människa. Vad du kan bjuda på när du kommer ut till semestergästerna? Inte om du kan göra tredje grads ekvationer och skriva en roman.

Under guideskolans gång ska du igenom tre praktiska prover, tvår skriftliga multipel choice prover och ett förstahjälpen prov.

De tre praktiska proverna är:

  • Transfer (hämta och lämna gäster på flygplatsen)
  • Välkomstmöte
  • Utflykt med gäster

Allt kommer på ditt slutgiltiga diplom tillsammans med ditt betyg i ditt specialämne och ditt samlade betyg för deltagelserna i undervisningarna. Det som väger mest på diplomet är att du visar vilja, glädje, initiativ och energi. Det är det viktigaste fört en duktig reseledare.

Vad gör undervisningen speciell?

 Passion och expertisVi brinner för att utbilda Skandinaviens bästa reseguider, och det är vad vår undervisning handlar om. Du får bara de mest kvalificerade, intressanta och inspirerande lärarna på din guideutbildning.

Lyssna på videon Palle Højsholt – ägare av Service & Co. – berätta om undervisningen. Har du frågor om Palle? Skicka ett meddelande till honom!

Utbildningsdestinationer

Vi har fyra årliga skolor på 3 destinationer.
Vilken är din?

Jobbgaranti

Visste du att alla våra studenter får jobbgaranti?
Jobbgaranti är en av våra grundläggande visioner, och det kommer att fortsätta att vara så!

Loading...